Innmelding som medlem til foreningen «Skolter i Norge».

Dette er en foreløpig side for innmelding. Etter noe tid blir den revidert noe som vil forenkle innmeldingen. Undertegnede håper flere vil støtte skoltene i arbeidet slik at vi blir sterke nok til at staten vil høre på oss. Skoltene i Neiden har blitt kastet ut fra sitt siste reservat Skoltebyen og Sametinget bruker skoltenes historie og deres tusenårige bruk som sommerboplass frem til 1826. Utalige rettssaker etter 1826 førte til at skoltene ble frattatt våres livsgrunnlag for og overleve som en unik kultur. Se også overskriften Leudd-sang-dans – filmklippet punkt06 «Jogars Folk».

Vi er få igjen som kjemper for å få opphevet fredeningen av Skoltebyen og at skoltenes etterkommere igjen i fremtiden kan bruke området som tidligere. Naturligvis håper vi at vi får erstatning for de tap vi har blitt påført av staten og Sametingets missbruk av vår historie. Derfor håper jeg at flere vil melde seg som medlemmer for å støtte oss! De som i dag er medlemmer i foreningen Skoltesamene i Neiden har aldri vært fast bosatt der og har derfor ingen identitet som skolt. De støtter Sametinget, fordi de støtter det samiske narrativet!

Hva gjør dere for å melde dere inn :
1- Send Navn og adresse til: mikit.ivanowitz@gmail.com
2 – Betal til konto nr. 4910.21.01692

Enkelt person – 50 kr/år – Familie: 100 kr/år